نکته های کلیدی مراجعین دادسرا و دادگاه
سعی نمایید از هر اطلاقی به عنوان اطلاعات استفاده نکنید . این کار ممکن است موجب زحمت کارمندان شود و آنگاه با این جمله روبرو شوید ، (اینجا اطلاعات نیست ) بنابراین به محل اطلاعات رجوع کنید و اگر چنین جایی وجود نداشت ، به دفتر کل مراجعه کنید . با کارمندان پرخاش و تندی نکنید آنها هم از میان شما و همچون شماشهروند این جامعه هستند و دست تقدیر آنها را آنجا نشانده است و البته وظیفه دارند که به شما خدمت کنند . در صورت مواجه شدن با خستگی بیش از حد کارمند، کمی تامل کنید ، سکوت کنید به اندازه ای که از مشغله های دیگر رهایی باید و آماده پذیرش شما شود . از کارمند فقط در حیطه توانایی هایش انتظار انجام کار داشته باشید . توقع از کارمند برای انجام کار خارج از مسئولیتش ممکن است موجب توقف مسیر اداری پرونده شما گردد.
به اعتبار احترام قاضی در مسند قضاوت بدون اجازه وارد اتاق نشوید . صبحت های طرف دیگر دعوا را قطع نکنید و بدون اجازه قاضی صحبت نکنید . وقتی که اجازه صحبت یافتید در محضر قاضی و حتی در جاهای دیگر سعی کنید به طرف دعوا جسارت نکنید تنها ادعا یا دفاع خود را مطرح کنید . سعی نمایید درب اتاق قاضی را نیمه باز نگذارید و از شکاف درب به داخل اتاق نگاه نکنید . در کنار درب اتاق قاضی ازدحام نکنید . این کار موجب قاضی تمرکزش را از دست بدهد و برای قضاوت بی طرفانه دچار زحمت گردد.